Mai multe TIR-uri din Moldova rămîn blocate la frontiera ruso-ucraineană

Mai multe TIR-uri din Moldova rămîn blocate la frontiera ruso-ucraineană

Zeci de TIR-uri cu produse de origine rusească destinate Republicii Moldova stau blocate de o săptămînă la frontiera ruso-ucraineană din cauza interdicțiilor reciproce introduse de ambele țări, informează MOLDPRES.

”În după amiaza zilei de marți în punctul de trecere Troebortnoe-Bacevsk erau stopate 65 de mașini. Situația rămâne tensionată și în prezent, numărul mașinilor blocate în vamă probabil este mai mare”, a declarat pentru MOLDPRES Evgheni Gubceac, secretarul Asociației Transportatorilor Auto din Moldova (AITA).

Reprezentantul AITA a precizat că a fost interzisă intrarea pe teritoriul Ucrainei a transporturilor cu produse agroalimentare și echipamente pentru căile ferate sau linii de tramvai.

Presa rusă scrie că circa 100 de camioane cu mărfuri din Federaţia Rusă stau deja de șapte zile blocate la frontiera ruso-ucraineană. Ucraina nu permite intrarea pe teritoriul său a TIR-urilor pe motiv că, cu începere de la 10 ianuarie 2016, a fost interzisă introducerea pe teritoriul Ucrainei a mărfurilor de origine rusă, pînă la data de 5 august curent sau pînă la anularea de către Federaţia Rusă a interdicţiei introduse pentru mărfurile de origine ucraineană pe teritoriul acesteia.

Companiile de transport a căror TIR-uri au fost blocate la frontieră, afirmă că nu au fost informate în prealabil despre interdicțiile la tranzitul pe teritoriul Ucrainei și, ca urmare, suportă mari pierderi.

Asociaţia Internaţională a Transportatorilor Auto din Republica Moldova a expediat, pe 19 ianuarie, Ministerului Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor o scrisoare în care a solicitat implicarea conducerii ministerului în soluţionarea problemelor transportatorilor, apărute în rezultatul interdicțiilor impuse de Guvernul Federației Ruse și cel al Ucrainei.

„Interdicţia impusă de către Ucraina este rezultatul introducerii de către Federaţia Rusă a unor limitări suplimentare cu privire la mărfurile de origine ucraineană”, se mai spune în solicitarea AITA.

„Situaţia creată afectează în mare măsură şi transportatorii rutieri moldoveni, care efectuează transportări atît din Ucraina spre Rusia, cît şi viceversa. Aceasta la rîndul său, va impune ocolirea teritoriului Ucrainei prin Belarus, Polonia, Slovacia, Ungaria şi România, ceea ce va duce la cheltuieli suplimentare din partea transportatorilor şi, respectiv, vor creşte dublu tarifele pentru transportare”, a menționat Evgheni Gubceac.

Volumul principal al transportului de mărfuri între Federația Rusă și Republica Moldova le revine transportatorilor moldoveni – 86,1 la sută. Cota transportatorilor ruși în 2015 a constituit 5,7 la sută. Ponderea transportatorilor din țările terțe s-a menținut la nivelul de 8 la sută.